Bedrijfsfuncties
Bedrijfsfuncties zijn onafhankelijk van de inrichting van de organisatie, uniek, niet overlappend, kunnen op meerdere plaatsen in de organisatie voorkomen, sluiten elkaar uit.
Soorten bedrijfsfuncties[bewerken | brontekst bewerken]
Voor bedrijfsfuncties wordt onderscheid gemaakt tussen:
- Primaire bedrijfsfuncties, die er voor zorgen dat de producten en diensten van de onderneming worden gerealiseerd en aan de markt aangeboden;
- Secundaire of ondersteunende bedrijfsfuncties, die de organisatie ondersteunen in het leveren van de producten en diensten van de onderneming zodat de primaire functies goed kunnen worden uitgevoerd
- Sturende bedrijfsfuncties, die er voor zorgen dat de primaire en ondersteunende bedrijfsfuncties vooraf doelstellingen mee krijgen, zodat deze bij de uitvoering worden bewaakt, achteraf worden getoetst en waar nodig worden bijgestuurd.
Het Bedrijfsfunctiemodel[bewerken | brontekst bewerken]
Het bedrijfsfunctiemodel is opgebouwd uit sturende, primaire en ondersteunende (hoofd)bedrijfsfuncties die - ongeacht of ze intern of extern belegd zijn - allemaal nodig zijn om het volledige assortiment producten en diensten uit Diensten te kunnen leveren:
Toelichting bedrijfsfunctiemodel[bewerken | brontekst bewerken]
Omdat bedrijfsfuncties de benodigde 'capabilities' benoemen, zijn ze voor alle woningcorporaties hetzelfde[1] en staan ze los van de vraag hoe organisaties worden ingericht. Als de organisatie zelf bepaalde producten en diensten levert, impliceert dat wel het verankeren van de bedrijfsfunctie die daarvoor verantwoordelijk is. Waar en hoe dat binnen of alsnog buiten de organisatiestructuur wordt belegd, is aan het management van het bedrijf om te bepalen[2].
Doordat er sprake is van hiërarchie in de producten & diensten respectievelijk de processen is ook sprake van een hiërarchie in het bedrijfsfunctiemodel. Zie hiervoor het kennismodel.
Relevantie bedrijfsfuncties voor digitalisering
Bedrijfsfuncties zijn stabiel voor de levering van producten en diensten en zijn daarom erg waardevol om de vertaalslag naar digitalisering te maken. Daarom worden functionaliteiten die applicaties via gebruikersfuncties aanbieden, veelal per bedrijfsfunctie (en dus per bedrijfsproces) gebundeld. Voorbeelden zijn een woningmatching-applicatie, een VVE-beheer-applicatie, een inkoop-applicatie, een HR-applicatie of een financiële applicatie. Voor procesketens en stuurscenario's heeft de hiërarchie in de modellen grote voordelen omdat per bedrijfsfunctie daardoor een directe relatie met producten en diensten gelegd kan worden. Ook kan uit procesketens en stuurscenario's afgeleid worden welke services tussen applicaties nodig zijn voor een service-georiënteerde applicatie-strategie. Zie voor meer uitleg Procesketens & Stuurscenario's en applicatie laag en services.
Externe bedrijfsfuncties
Woningcorporaties zijn voor het leveren van sommige diensten afhankelijk van derden. Dat komt bijvoorbeeld omdat specifieke bedrijfsfuncties onder invloed van wet- of regelgeving altijd extern belegd zijn. Daarnaast kunnen door de woningcorporatie diensten voor de externe klant worden ingekocht zoals schoonmaakdiensten die apart worden verrekend. We tonen hier enkele voorbeelden omdat ze in voorbeelduitwerkingen aan bod kunnen komen.
Welke bedrijfsfuncties hebben woningcorporaties zelf in huis en welke hebben ze geoutsoursed
In onderstaande figuren zijn twee actuele praktijkvoorbeelden weergegeven van respectievelijk Lefier en Woonstad Rotterdam. Lefier heeft geen eigen afdeling VvE-beheer maar heeft dit volledig geoutsourced. Ook hebben zij geen eigen medewerkers opgeleid om energielabels te kunnen afmelden (zie procesketen Vernieuwen energielabels). Ook deze diensten worden extern ingekocht. Woonstad Rotterdam heeft op haar beurt geen eigen onderhoudsdienst maar koopt deze diensten in door met vaste huisaannemers te werken.
Lefier | Woonstad Rotterdam |
Generieke bedrijfsfuncties en sector specifieke bedrijfsfuncties[bewerken | brontekst bewerken]
Ieder bedrijf van enige omvang heeft competenties is huis die generiek van aard zijn. Voor woningcorporaties zijn er ook competenties aan de orde in beeld die specifiek zijn voor deze sector.[3](in geel weergegeven)
Samenhang bedrijfsfuncties met processen en diensten[bewerken | brontekst bewerken]
Doordat bedrijfsfuncties een coherente verzameling competenties betreffen op het leveren van Diensten en Bedrijfsservices, is er ook een relatie te leggen tussen bedrijfsfuncties en Processen. In alle gevallen is er sprake van een eenduidige hiërarchie die de basis vormt voor de structuur van procesketens en stuurscenario's. In onderstaande figuur zijn alle CORA_Bedrijfsprocessen en alle diensten geplot op het bedrijfsfunctiemodel: