Vaststellen servicecomponenten
Bedrijfsproces
Kennismodel
Type: Bedrijfsproces
Soort: Primair
ArchiMate
- Elementtype
- BusinessProcess
- Element-id
- Id-3e1c79f3-722d-5123-dbd9-59f0e86ed32a
- ArchiMate-model
- CORA 4.3.1
- Bron
- CORA 4.1
Vaststellen servicecomponenten
Vaststellen servicecomponenten is het bedrijfsproces waarin nieuwe diensten die als servicecomponent in rekening worden gebracht bij de (toekomstige) huurders worden vastgesteld.
Toelichting figuur
- Het proces en de te leveren bedrijfsservice staan centraal.
- De resultaat kPi's en bedrijfsrisico's staan altijd boven het bedrijfsproces/de dienst ingetekend, apart van de proceskPi's en procesrisico's die altijd onder boven het bedrijfsproces/de dienst staan.
Elementen
- Bewonersakkoord gevraagd (Gebeurtenis, Procesboek: Voorgestelde nieuwe servicecomponent)
- Bewonersakkoord nieuwe servicecomponent gegeven (Gebeurtenis, Procesboek: Bewonersakkoord)
- Imagoschade/ klachten (Risico, Klachten van ontevreden bewoners die door ontoereikende of veel te ruime voorschotten te maken krijgen met (hoge) bijbetaling of grote restituties. Beheersmaatregel: IC op voorschotten (steekproef); Meten en analyseren van data; Toereikende communicatie; Analyse en opvolging klachtenrapportage.)
- Niet voldoen aan wet- en regelgeving (Risico, Opdrachten of contracten (met leveranciers of huurders) kunnen opgesteld zijn zonder deze te toetsen aan wet- en regelgeving, of zonder de juiste procesgang (exact) te hebben gevolgd. Bijvoorbeeld wanneer een wijziging pas kan worden doorgevoerd bij 70% akkoord van bewoners, maar een wijziging ook wordt doorgevoerd zonder dat akkoord. Het ontbreken van de juiste kennis kan hieraan ten grondslag liggen. Beheersmaatregel: Jaarlijkse check op regelgeving; Inbouwen compliance-controles.)
- Onvolledige en/of onjuiste doorbelasting (Risico, Onvolledige doorbelasting kan vele oorzaken hebben, zoals ontbrekende componenten (op contractniveau en/of vastgoedniveau), onjuiste vastgoedgegevens, ontbrekende facturen, ontbreken van (eenduidig) beleid, onvoldoende controles/functiescheidingen in de procesgang, niet facturabel gebruik. Ook kan het zijn dat kosten ten onrechte worden doorbelast, dat er onrechtmatige kosten in rekening worden gebracht, dat er kosten in rekening worden gebracht waarvoor er geen prestatie is geleverd of dat de BTW niet juist wordt meegerekend in de doorbelasting. Ook tijdigheid kan een rol spelen, bijvoorbeeld dat de afrekenperiode niet 12 maanden is of dat de afrekening pas komt als een vertrokken huurder al uit beeld is. Beheersmaatregel: Afstemming met verschillende afdelingen; Datakwaliteit op orde; Inbouwen controles; Controle met behulp van rapportages; Vergroten van kennis van beleid bij medewerkers; Facturenproces inregelen, altijd factuur langs prestatiehouder (opdrachtgever) en budgethouder voor akkoord; Data-analyses inzetten zodat je trends ziet i.p.v. elke losse factuur. Het soort inkopen bepaalt de manier van controleren. bijv. bij termijnen toets je elke termijn i.p.v. elke factuur.)
- Opstellen voorstel servicecomponenten (Werkproces, Opstellen voorstel servicecomponenten bestaat uit processtappen welke nodig zijn om voor een specifiek complex een specifiek te leveren service vast te stellen inclusief de verdeling van de kosten over de eenheden welke de service ontvangen.)
- Servicecomponentbehoefte vastgesteld (Gebeurtenis, Procesboek: Behoefte aan servicecomponent(en))
- Vastgestelde nieuwe servicecomponent(en) (Bedrijfsservice, Een servicecomponent waarvan de behoefte is ontstaan en waarvoor het akkoord van bewoners is verkregen om te kunnen gaan leveren.)
- Vastgestelde servicecomponenten (Dienst, Servicecomponenten maken onderdeel uit van de exploitatie van betreffend vastgoed.)
- Vaststellen servicecomponenten (Bedrijfsproces, Vaststellen servicecomponenten is het bedrijfsproces waarin nieuwe diensten die als servicecomponent in rekening worden gebracht bij de (toekomstige) huurders worden vastgesteld.)
- Verkrijgen bewonersakkoord (Werkproces, Verkrijgen bewonersakkoord is een generiek proces binnen de corporatie en bestaat uit processtappen welke nodig zijn om akkoord te verkrijgen van huurders op een voorstel waarbij wettelijk bewonersakkoord benodigd is. In dit specifieke geval betreft dit het bewonersakkoord op het voorstel voor een nieuwe/aangepaste levering van een door huurders te betalen service en de hiervoor bepaalde voorschotten. Inspiratie voor het gehele proces: Door actief gebruik te maken van digitalisering kan onderstaand proces volledig geautomatiseerd worden. Dit kan bijvoorbeeld via een “mijn omgeving” of vergelijkbaar programma.)
- Voorgestelde nieuwe servicecomponent(en) (Bedrijfsservice, Een servicecomponent waarvan de behoefte is ontstaan om die te gaan leveren, maar (indien lopende exploitatie) waarvoor het akkoord van bewoners verkregen moet worden alvorens te kunnen gaan leveren.)
Gerelateerde views
- 021a Vaststellen servicecomponenten (Bedrijfsproces)
- Bedrijfsfunctiemodel met processen en diensten
- Bedrijfsprocessen
- Bepalen en inkopen servicecomponenten (Procesketen)
- Inkopen, leveren en verrekenen servicecomponenten (Stuurscenario)
- Inkopen, leveren en verrekenen servicecomponenten (copy) (Stuurscenario)
- Procesmodel incl werkprocessen
- Producten en bedrijfsprocessen
Relaties
- Vaststellen servicecomponenten aggregeert Opstellen voorstel servicecomponenten (AggregationRelationship)
- Vaststellen servicecomponenten is gerelateerd aan Verhuurde eenheid (AssociationRelationship)
- Vaststellen servicecomponenten aggregeert Verkrijgen bewonersakkoord (AggregationRelationship)
- Vaststellen servicecomponenten realiseert Vastgestelde servicecomponenten (RealizationRelationship)
- Primair aggregeert Vaststellen servicecomponenten (AggregationRelationship)
- Onvolledige en/of onjuiste doorbelasting is gerelateerd aan Vaststellen servicecomponenten (AssociationRelationship)
- Niet voldoen aan wet- en regelgeving is gerelateerd aan Vaststellen servicecomponenten (AssociationRelationship)
- Omgevingsbeheer aggregeert Vaststellen servicecomponenten (AggregationRelationship)
- Bepalen en inkopen nieuw ingekochte servicecomponenten aggregeert Vaststellen servicecomponenten (AggregationRelationship)
- Imagoschade/ klachten is gerelateerd aan Vaststellen servicecomponenten (AssociationRelationship)
- Inkopen, leveren en verrekenen servicecomponenten aggregeert Vaststellen servicecomponenten (AggregationRelationship)