Proces

Gegevensobject

Definitie

Een proces is een geordende reeks van processtappen met als doel een product of dienst te leveren aan een burger, bedrijf, interne organisatie of andere organisatie.

Toelichting

Processen kunnen geautomatiseerd zijn met behulp van een werkstroom.

Voorbeelden

  • Aanbieden woning
  • Verhuurmutatie

Relatie met CORA

geen Bedrijfsobject gevonden in CORA

Attributen VERA-Processen

Je kunt door de regels te selecteren van onderstaande tabel ze heel eenvoudig naar excel kopiëren: [CTRL-C][CTRL-V]


Naam Type Omschrijving Min Max Sleutels

id

string

De primaire sleutel van het gegeven in het bronsysteem. Je verstuurt een entiteit altijd met het eigen id. Id kan leeg zijn. 0 1 ja

idExtern

string

De primaire sleutel van het gegeven in het doelsysteem. Deze idExtern wisselt om met id afhankelijk van de richting van de gegevensuitwisseling. 0 1 ja

idGegevensbeheerder

string

De primaire sleutel van het gegeven van de gegevensbeheerder. Bijv. de overheid of andere standaarden. 0 1 ja

idOrganisatie

string

Dit verwijst naar de organisatie die verantwoordelijk is voor het gegeven. Horende bij de idExtern. 0 1 ja

idAdministratie

string

Dit verwijst naar de administratie waar het gegeven onderdeel van is. Horende bij de idExtern. 0 1 ja

code

string

De unieke code (Bijvoorbeeld om te tonen of te zoeken) 0 1 ja

soort

Referentiedata  PROCESSOORT

De omschrijving en definitie van het proces (bijvoorbeeld aanbieden woning). 0 1

bovenliggendProces

Proces

Specificeert het bijbehorende hoofdproces. 0 1

status

Referentiedata  PROCESSTATUS

De status van de proces. Bijvoorbeeld;In behandeling, Afgesloten. 0 1

begindatum

dateTime

Datum en tijd waarop het proces gestart is. 0 1

einddatum

dateTime

Datum en tijd waarop het proces afgesloten is. 0 1

verloopdatum

dateTime

Datum en tijd waarop het proces afgerond zou moeten zijn. 0 1

clusters

Cluster

Het proces is gekoppeld aan/heeft betrekking op cluster(s). OBSOLETE 0 unbounded

collectiefObjecten

CollectiefObject

Het proces is gekoppeld aan/heeft betrekking op collectief object(en). OBSOLETE 0 unbounded

deelprocessen

Proces

Specificeert de bijbehorende deelprocessen. 0 unbounded

dossiers

Dossier

Het proces is gekoppeld aan/heeft betrekking op dossier(s). 0 unbounded

eenheden

Eenheid

Het proces is gekoppeld aan/heeft betrekking op eenheid(-en). OBSOLETE 0 unbounded

inkoopfacturen

Inkoopfactuur

Het proces is gekoppeld aan/heeft betrekking op inkoopfactuur(-en). De relatie is niet gemodelleerd in het diagram conform richtlijn GT04 in verband met de leesbaarheid. OBSOLETE 0 unbounded

inkoopopdrachten

Inkoopopdracht

Het proces is gekoppeld aan/heeft betrekking op inkoopopdracht(-en). De relatie is niet gemodelleerd in het diagram conform richtlijn GT04 in verband met de leesbaarheid. OBSOLETE 0 unbounded

niveau

Referentiedata  PROCESNIVEAU

Specificeert het niveau van het proces. Bijvoorbeeld ketenproces, bedrijfsproces en werkproces. 0 1

objecten

Zaakobject

De gegevensobjecten die bij de zaak horen. Kan iedere klasse uit ons model zijn. Bijv. Overeenkomst, Onderhoudsverzoek etc. 0 unbounded

onderhoudsverzoeken

Onderhoudsverzoek

Het proces is gekoppeld aan/heeft betrekking op een onderhoudsverzoek. OBSOLETE 0 unbounded

overeenkomsten

Overeenkomst

Het proces is gekoppeld aan/heeft betrekking op overeenkomst(en). OBSOLETE 0 unbounded

prioriteit

Referentiedata  PRIORITEIT

Prioriteit van het proces. Bijvoorbeeld;Hoog, Middel, Laag. 0 1

processtappen

Processtap

De taken/stappen die behoren bij het proces. 0 unbounded

relaties

Relatie

Het proces is gekoppeld aan/heeft betrekking op relatie(s). 0 unbounded

rollen

Procesrol

De rol(len) die een relatie uitoefent ten opzichte van het proces. 0 unbounded

zaken

Zaak

Het proces is gekoppeld aan/heeft betrekking op zaak(-en). 0 unbounded

Iedere klasse is uit te breiden met Informatieobjecten, Sturingslabels en Extra attributen.

Relaties


    Contextdiagram

    Bekijken op ware grootte om deze op te slaan or printen
    Klik op de onderdelen voor de beschrijving van dat onderdeel.
    ====Definitie==== Een proces is een geordende reeks van processtappen met als doel een product of dienst te leveren aan een burger, bedrijf, interne organisatie of andere organisatie. ====Toelichting==== Processen kunnen geautomatiseerd zijn met behulp van een werkstroom. ====Voorbeelden==== * Aanbieden woning * Verhuurmutatie (DataObject) Proces Grouping Dossier ====Definitie==== Een collectief object is een specifiek te identificeren onderdeel of ruimte in of rond een gebouw met een gemeenschappelijke functie, m.a.w. het wordt door meerdere bewoners gedeeld. ====Toelichting==== Binnen een collectief object kunnen zich bouwdelen of bouwkundige elementen bevinden die relevant zijn in het kader van onderhoud, bijvoorbeeld een bellenbord, een trap of een vloer.<br /> Een collectief object heeft een administratieve invalshoek. Het geeft aan welke gemeenschappelijke delen/ruimten er rondom een eenheid bestaan. Een collectief object kan een andere eigenaar hebben dan de eenheden die zich rondom het collectief object bevinden. In een gebouw waar sprake is van een VvE bijvoorbeeld, is die VvE de eigenaar van sommige collectieve objecten, niet de corporatie.<br /> Het begrip maakt het mogelijk om een klacht over bijv. een tuin of een hal te herleiden tot een specifieke locatie in of rond de woning van de melder, en om daarbij vast te stellen wie de eigenaar is en door wie het object wordt onderhouden/beheerd. ====Voorbeelden==== In gebouw X, een grote portiekflat, zijn de volgende collectieve objecten te onderscheiden: Centrale hal noordzijde, Centrale hal zuidzijde, Ontmoetingsruimte X en Gemeenschappelijke tuin Y. ====Toepasbaar voor==== Hal, tuin, dak, parkeerplaats. (DataObject) CollectiefObje- ct ====Definitie==== Een verzameling van gegevens (informatieobjecten) met als gemeenschappelijk kenmerk dat ze horen bij een voor de woningcorporatie relevant onderwerp bijvoorbeeld een relatie, vastgoedobject, project of thema. ====Toelichting==== Een dossier bevat informatieobjecten, die een activiteit van de organisatie/het bedrijf aantonen. Dossier kan een virtueel concept (dynamische query) zijn indien de documentaire neerslag direct gerelateerd wordt aan business objecten. Echter in sommige systemen wordt de documentaire neerslag in een dossier gebundeld waarbij dossier een eigen betekenis krijgt vanuit het proces en een eigen levenscyclus kent. ====Voorbeelden==== * Mutatiedossier * Relatie dossier * Project dossier * Medewerkersdossier (DataObject) Dossier ====Definitie==== Een eenheid is een object in de fysieke wereld, dat door de corporatie of een ketenpartij wordt geregistreerd omdat er handelingen voor/mee worden verricht, ongeacht de vraag of de eenheid juridisch eigendom is van de corporatie. Deze handelingen kunnen van administratieve aard (verhuren, verkopen, aan- of terugkopen) en/of van technische aard (onderhouden, (des-)investeren) zijn. ====Toelichting==== De klasse eenheid is zodanig gemodelleerd dat vanuit een eenheid alle klassen uit het vastgoed domein opgevraagd kunnen worden. Er is gekozen om een generieke klasse voor alle te exploiteren/verhuren/verkopen/onderhouden eenheden te modelleren. Door deze keuze wordt het eenvoudiger om vastgoed gegevens te administreren. Een nadeel van deze keuze is dat de klasse eenheid niet eenduidig is over de betekenis (semantiek) van de gegevens in het object. Dit valt af te leiden op basis van het type van de eenheid. Een ander nadeel is dat de klasse eenheid veel attributen bevat die niet voor elk type eenheid (of op elk ‘niveau’ van eenheid) van toepassing zijn. Een eenheid kan informatieobjecten bevatten. Bijvoorbeeld foto's, video's, plattegronden etc. ====Voorbeelden==== Voorbeelden van eenheden zijn woningen, garages, bedrijfspanden of studentenkamers. Een C.V.-ketel of dakgoot waar onderhoud op gepleegd moet worden is géén eenheid; dit betreft bouwdelen of bouwkundige elementen. Ook trappenhuizen en andere algemene ruimten, die niet zelfstandig worden verhuurd of verkocht zijn geen eenheden; dit betreft collectieve objecten. (DataObject) Eenheid ====Definitie==== Geheel van gegevens met een eigen identiteit ongeacht zijn vorm, met de bijbehorende metadata ontvangen of opgemaakt door een relatie bij de uitvoering van taken. ====Toelichting==== Een informatieobject is een meer generieke term voor het veelgebruikte begrip document dat beperkter van reikwijdte is. Een informatieobject kan van alles zijn, ongeacht aard en vorm: een tekstverwerkingsdocument, een papieren brief, een webpagina, een landkaart, een foto, een geluidsopname, een dataset, een blog, etc. Een informatieobject kan verwijzingen naar bijlagen of andere gerelateerde informatieobjecten bevatten. ====Voorbeelden==== * Bevesting huuropzegging * Plattegrond * Jaarverslag (DataObject) Informatieobje- ct ====Definitie==== Een onderhoudsverzoek is een melding van een gebrek of gewenste verbetering die kan leiden tot een opdracht tot het uitvoeren van een inspectie, of direct tot het uitvoeren van reparatie- of onderhoudswerkzaamheden aan het vastgoed in bezit van de woningbouwcorporatie of van derden, als daar een overeenkomst over is afgesloten. ====Toelichting==== De melder van het onderhoudsverzoek is vaak de gebruiker van de woning (de huurder of bewoner), een derde (buurvrouw, kennis) of de afdeling binnen de woningcorporatie die verantwoordelijk is voor de verhuur van de woning (verhuur-/bewonerszaken). De afdeling die verantwoordelijk is voor het onderhoud bepaalt of het onderhoudsverzoek uitgevoerd moet worden. Deze afdeling zet op basis van het onderhoudsverzoek de activiteiten uit bij één of meerdere (externe) vakgroepen. Het onderhoudsverzoek beschrijft het gebrek en/of de gewenste verbetering(en), maar bevat geen technische details over de specifiek uit te voeren werkzaamheden (dat gebeurt in de onderhoudstaken en -orders). Een onderhoudsverzoek kan leiden tot een of meer onderhoudsorder(s), die op hun beurt bestaan uit een of meer onderhoudstaken. Een onderhoudsverzoek kan informatieobjecten bevatten. Bijvoorbeeld foto's van defecten, plattegrond, opleverdocument dat getekend moet worden etc. ====Voorbeelden==== Voorbeeld 1: Huurder Jansen meldt dat het raam in de woonkamer niet goed sluit. Ook meldt hij dat de tussendeur van de woonkamer naar de hal klemt. Voor deze twee meldingen wordt één Onderhoudsverzoek aangemaakt met twee Defecten. Beide defecten worden gekoppeld aan één Onderhoudsorder (“Kleine reparatiewerkzaamheden woonkamer”) voor de interne vakgroep zodat één afspraak gemaakt kan worden voor de onderhoudswerkzaamheden. * Onderhoudsverzoek "Raam sluit niet goed en tussendeur klemt” ** Onderhoudsorder "Kleine reparatiewerkzaamheden woonkamer" *** Defect “Woonkamer/Buitenraam/Sluit niet” *** Defect “Woonkamer/Binnendeur/Klemt” Voorbeeld 2: Huurder Jansen meldt dat het raam in de woonkamer niet goed sluit. Ook meldt hij dat de tussendeur van de woonkamer naar de hal klemt. Voor deze twee meldingen wordt één onderhoudsverzoek aangemaakt met twee Defecten. Elk van de defecten worden gekoppeld aan een aparte onderhoudsorder (“Binnendeur van de woonkamer gangbaar maken” en “Kunststof buitenraam woonkamer sluitend maken”). Dit is nodig omdat niet alle werkzaamheden door hetzelfde onderhoudsbedrijf uitgevoerd zullen worden. * Onderhoudsverzoek “Raam sluit niet goed en tussendeur klemt” ** Onderhoudsorder "Kunststof buitenraam woonkamer sluitend maken" *** Defect “Woonkamer/Buitenraam/Sluit niet” ** Onderhoudsorder “Binnendeur van de woonkamer gangbaar maken” *** Defect “Woonkamer/Binnendeur/Klemt” Voorbeeld 3: Huurder Jansen meldt dat het raam in de woonkamer niet goed sluit. Ook meldt hij dat de tussendeur van de woonkamer naar de hal klemt. Voor deze melding worden twee aparte onderhoudsverzoeken aangemaakt, omdat de corporatie beide verzoeken apart van elkaar wil bewaken en (financieel) afwikkelen. Aan elke onderhoudsverzoek wordt een Defect gekoppeld die weer leidt tot één onderhoudsorder ("Kunststof buitenraam woonkamer sluitend maken" en "Binnendeur van de woonkamer gangbaar maken"). * Onderhoudsverzoek "Raam in de woonkamer sluit niet goed” ** Onderhoudsorder "Kunststof buitenraam woonkamer sluitend maken" *** Defect “Woonkamer/Buitenraam/Sluit niet” * Onderhoudsverzoek "Tussendeur woonkamer klemt” ** Onderhoudsorder “Binnendeur van de woonkamer gangbaar maken” *** Defect “Woonkamer/Binnendeur/Klemt” Voorbeeld 4: Een verhuurmedewerker maakt een onderhoudsverzoek aan voor een woning waarvan de huur is opgezegd. Het verzoek luidt “voer de noodzakelijke onderhoudswerkzaamheden uit om de woning naar een voor wederverhuur noodzakelijk kwaliteitsniveau te brengen”. <br /> Welke werkzaamheden precies verricht moeten worden is nog niet bekend en daarvoor wordt eerst een inspectie gepland voor Inspecteur Karelsen. Uit deze inspectie blijkt dat gaten in de muur van de woonkamer moeten worden gedicht en dat de keuken moet worden vervangen. Deze twee Defecten worden vastgelegd en omdat de huurder besluit om de gaten in de muur te laten dichten door de corporatie worden twee aparte onderhoudsorders uitgezet bij resp. de interne vakgroep en aannemer Pietersen. <br /> Na het uitvoeren van de mutatieonderhoudswerkzaamheden wordt nog een eindcontrole uitgevoerd door inspecteur Karelsen om vast te stellen dat alle defecten zijn hersteld. * Onderhoudsverzoek “voer de noodzakelijke onderhoudswerkzaamheden…” * Onderhouds/Inspectieorder voor inspecteur “Voer voorinspectie uit” * Onderhoudsorder voor interne vakgroep “Dicht gaten in de muur “ * Onderhoudsorder voor aannemer “Vervang keuken door pakket X” * Onderhouds/Inspectieorder voor inspecteur “Controleer mutatie” (DataObject) Onderhoudsv- erzoek ====Definitie==== Een overeenkomst is de vastlegging van afspraken tussen minimaal twee partijen, waaronder de woningcorporatie en minimaal één relatie, over een bepaalde dienst, product of service waarin de rechten en plichten geregeld zijn. ====Toelichting==== De overeenkomstklasse is een basisklasse die toegepast kan worden voor algemene overeenkomsten tussen partijen. Naast de algemene overeenkomstklasse is er een aantal specifieke overeenkomstklassen uitgewerkt die een uitbreiding vormen op de algemene overeenkomstklasse. <br /> De overeenkomstklasse is vooral gericht op de situaties waarbij een relatie (klant) een overeenkomst aangaat met de woningcorporatie. Een overeenkomst kan informatieobjecten bevatten. Bijvoorbeeld een exemplaar van het getekende contract of aantekeningen bij de overeenkomst.. Een bestaande overeenkomst kan, soms tijdelijk, een afwijkende betaler hebben. Hiervoor wordt dan een losse overeenkomst vastgelegd voor een relatie met de rol 'Betaler' ====Voorbeelden==== Arbeidsovereenkomst, beheerovereenkomst. ====Toepasbaar voor==== Contracten. (DataObject) Overeenkomst ====Definitie==== Een geordende reeks handelingen die ononderbroken wordt uitgevoerd door één mens of machine. Dit noemt men ook: eenheid van tijd, plaats en handelen. ====Voorbeelden==== Uitnodigen gegadigden (prospects) (DataObject) Processtap ====Definitie==== Een zaak is een samenhangende hoeveelheid werk met een welgedefinieerde aanleiding en een welgedefinieerd eindresultaat, waarvan kwaliteit en doorlooptijd bewaakt moeten worden. ====Toelichting==== Een zaak vormt de kern van het zaakgericht werken. Wat in een individueel geval een zaak is, waar deze begint en waar deze eindigt, wordt bekeken vanuit het perspectief van de initiator van de zaak (relatie, huurder, bedrijf, medewerker, etc.). Het traject van (aan)vraag c.q. aanleiding voor de zaak tot en met de levering van de producten/of diensten die een passend antwoord vormen op die aanleiding, bepaalt de omvang en afbakening van de zaak. Hiermee komt de afbakening van een zaak overeen met een proces. Een zaak kan informatieobjecten bevatten die relevant zijn voor de behandeling van de zaak en/of gecreëerd is in het kader van de behandeling van de zaak. De gekoppelde documentaire neerslag behorend bij de zaak, wordt ook wel het zaakdossier genoemd. ====Voorbeelden==== Zaakgerichte afhandeling van een * huuropzegging * sociale melding * klacht * verhuring * verkoop * nieuwe verhuring * huuropzegging * (planmatig) onderhoud (DataObject) Zaak ====Definitie==== De rol die een relatie heeft, in de context van (een) proces(-sen) en processtap(-pen). ====Voorbeelden==== Behandelaar (DataObject) Procesrol ====Definitie==== Een relatie is een rechtspersoon, natuurlijk persoon of groep van personen die in het verleden, heden of in de toekomst een betrekking heeft of iets van doen heeft met de woningcorporatie. ====Toelichting==== Relatie is een basis-klasse voor een rechtspersoon, natuurlijk persoon en een groep personen en bevat hiervan dus de gemeenschappelijke eigenschappen. <br /> Relatie geeft de mogelijkheid te koppelen met een rechtspersoon, natuurlijk persoon of een groep personen via één koppeling. <br /> In beginsel worden ook systeemgebruikers als relatie uitgewisseld. ====Voorbeelden==== Huurder, deurwaarder of aannemer. (DataObject) Relatie ====Definitie==== Een zaakobject is de verwijzing naar een gerelateerd object voor de zaak. ====Toelichting==== Een zaak kan verschillende objecten raken. Het is van belang bij de zaak te weten over welke objecten deze gaat. Hiervoor kan ment een verwijzing opnemen nar iedere VERA klasse. ====Voorbeelden==== * Overeenkomst * Eenheid * Project * Onderhoudsverzoek etc. (DataObject) Zaakobject CompositionRelationship AssociationRelationship collectiefObjecten AssociationRelationship deelprocessen AssociationRelationship dossiers AssociationRelationship eenheden AssociationRelationship informatieobjecten AssociationRelationship isDeelprocesV- an AssociationRelationship onderhoudsverzoeken AssociationRelationship overeenkomsten AssociationRelationship proces AssociationRelationship processen AssociationRelationship processen AssociationRelationship processen AssociationRelationship processen AssociationRelationship processtappen AssociationRelationship relaties AssociationRelationship rollen AssociationRelationship zaakobjecten AssociationRelationship zaken Deze svg is op 16-04-2024 02:51:52 CEST gegenereerd door ArchiMedes™ © 2016-2024 ArchiXL. ArchiMedes 16-04-2024 02:51:52 CEST




    Deze pagina is voor het laatst bewerkt op 10 feb 2023 om 17:30.