Zaak

Gegevensobject

Definitie

Een zaak is een samenhangende hoeveelheid werk met een welgedefinieerde aanleiding en een welgedefinieerd eindresultaat, waarvan kwaliteit en doorlooptijd bewaakt moeten worden.

Toelichting

Een zaak vormt de kern van het zaakgericht werken. Wat in een individueel geval een zaak is, waar deze begint en waar deze eindigt, wordt bekeken vanuit het perspectief van de initiator van de zaak (relatie, huurder, bedrijf, medewerker, etc.). Het traject van (aan)vraag c.q. aanleiding voor de zaak tot en met de levering van de producten/of diensten die een passend antwoord vormen op die aanleiding, bepaalt de omvang en afbakening van de zaak. Hiermee komt de afbakening van een zaak overeen met een proces. Een zaak kan informatieobjecten bevatten die relevant zijn voor de behandeling van de zaak en/of gecreëerd is in het kader van de behandeling van de zaak. De gekoppelde documentaire neerslag behorend bij de zaak, wordt ook wel het zaakdossier genoemd.

Voorbeelden

Zaakgerichte afhandeling van een

  • huuropzegging
  • sociale melding
  • klacht
  • verhuring
  • verkoop
  • nieuwe verhuring
  • huuropzegging
  • (planmatig) onderhoud

Relatie met CORA

geen Bedrijfsobject gevonden in CORA

Attributen VERA-Zaken

Je kunt door de regels te selecteren van onderstaande tabel ze heel eenvoudig naar excel kopiëren: [CTRL-C][CTRL-V]


Naam Type Omschrijving Min Max Sleutels

id

string

De primaire sleutel van het gegeven in het bronsysteem. Je verstuurt een entiteit altijd met het eigen id. Id kan leeg zijn. 0 1 ja

idExtern

string

De primaire sleutel van het gegeven in het doelsysteem. Deze idExtern wisselt om met id afhankelijk van de richting van de gegevensuitwisseling. 0 1 ja

idGegevensbeheerder

string

De primaire sleutel van het gegeven van de gegevensbeheerder. Bijv. de overheid of andere standaarden. 0 1 ja

idOrganisatie

string

Dit verwijst naar de organisatie die verantwoordelijk is voor het gegeven. Horende bij de idExtern. 0 1 ja

idAdministratie

string

Dit verwijst naar de administratie waar het gegeven onderdeel van is. Horende bij de idExtern. 0 1 ja

code

string

De unieke code (Bijvoorbeeld om te tonen of te zoeken) 0 1 ja

omschrijving

string

Een beknopte omschrijving van de zaak. 0 1

toelichting

string

Een beknopte toelichting op de zaak. 0 1

bovenliggendeZaak

Zaak

Specificeert de bijbehorende hoofdzaak. 0 1

begindatum

dateTime

De datum waarop met de uitvoering van de zaak gestart is. 0 1

einddatum

dateTime

De datum waarop de uitvoering van de zaak afgerond is. 0 1

registratiedatum

dateTime

De datum waarop de zaakbehandelende organisatie de zaak heeft geregistreerd. 0 1

publicatiedatum

dateTime

Datum waarop (het starten van) de zaak gepubliceerd is. 0 1

geplandeEinddatum

dateTime

De datum waarop volgens de planning verwacht wordt dat de zaak afgerond wordt. 0 1

uiterlijkeEinddatum

dateTime

De datum waarop de zaak uiterlijk dient afgehandeld te zijn. 0 1

archiefstatus

Referentiedata  ARCHIEFSTATUS

De fase waarin het zaakdossier zich vanuit het perspectief van archivering bevindt. 0 1

archiefActiedatum

dateTime

De datum waarop het gearchiveerde zaakdossier vernietigd dient te worden dan wel overgebracht moet worden naar een archiefbewaarplaats. 0 1

archiefnominatie

Referentiedata  ARCHIEFNOMINATIE

Aanduiding of het zaakdossier blijvend bewaard of na een bepaalde termijn vernietigd moet worden. 0 1

clusters

Cluster

De zaak is gekoppeld aan/heeft betrekking op cluster(s). OBSOLETE. 0 unbounded

collectiefObjecten

CollectiefObject

De zaak is gekoppeld aan/heeft betrekking op collectief object(en). OBSOLETE. 0 unbounded

contactmomenten

Communicatievoorkeur, Contactmoment

De zaak is gekoppeld aan/heeft betrekking op contactmoment(en). 0 unbounded

deelzaken

Zaak

Specificeert de bijbehorende deelzaken. 0 unbounded

dossier

Dossier

Het dossier dat aan de zaak gekoppeld is. 0 1

eenheden

Eenheid

De zaak is gekoppeld aan/heeft betrekking op eenheid(-en). OBSOLETE. 0 unbounded

gerelateerdeZaken

Zaak

Heeft één of meerdere gerelateerde interne of externe zaken. 0 unbounded

inkoopfacturen

Inkoopfactuur

De zaak is gekoppeld aan/heeft betrekking op inkoopfactuur(-en). De relatie is niet gemodelleerd in het diagram conform richtlijn GT04 in verband met de leesbaarheid. OBSOLETE. 0 unbounded

inkoopopdrachten

Inkoopopdracht

De zaak is gekoppeld aan/heeft betrekking op inkoopopdracht(-en). De relatie is niet gemodelleerd in het diagram conform richtlijn GT04 in verband met de leesbaarheid. OBSOLETE. 0 unbounded

kenmerken

Zaakkenmerk-sleutels

Dit zijn eigenschappen behorend bij de zaak. OBSOLETE 0 unbounded

objecten

Zaakobject

De gegevensobjecten die bij de zaak horen. Kan iedere klasse uit ons model zijn. Bijv. Overeenkomst, Onderhoudsverzoek etc. 0 unbounded

onderhoudsverzoeken

Onderhoudsverzoek

De zaak is gekoppeld aan/heeft betrekking op een onderhoudsverzoek. OBSOLETE. 0 unbounded

overeenkomsten

Overeenkomst

De zaak is gekoppeld aan/heeft betrekking op overeenkomst(en). OBSOLETE. 0 unbounded

processen

Proces

De zaak is gekoppeld aan/heeft betrekking op proces(sen). 0 unbounded

relaties

Relatie

De zaak is gekoppeld aan/heeft betrekking op relatie(s). 0 unbounded

resultaatOmschrijving

string

Een beknopte omschrijving van het resultaat van de zaak. 0 1

resultaatToelichting

string

Een beknopte toelichting op het resultaat van de zaak. 0 1

rollen

Zaakrol

De rollen op basis waarvan relaties betrokken zijn bij de zaak. 0 unbounded

verantwoordelijkeOrganisatie

string

Het RSIN (Rechtspersonen en Samenwerkingsverbanden Informatienummer) van de organisatie die verantwoordelijk is voor de behandeling van de gerelateerde zaak. 0 1

zaakstatussen

Zaakstatus

De statussen die bereikt zijn gedurende de behandeling van de zaak. 0 unbounded

zaaktype

Zaaktype

Zaaktype duidt de aard van de zaak aan en definieert daarmee de zaak. 0 1

Iedere klasse is uit te breiden met Informatieobjecten, Sturingslabels en Extra attributen.

Relaties


    Contextdiagram

    Bekijken op ware grootte om deze op te slaan or printen
    Klik op de onderdelen voor de beschrijving van dat onderdeel.
    ====Definitie==== Een zaak is een samenhangende hoeveelheid werk met een welgedefinieerde aanleiding en een welgedefinieerd eindresultaat, waarvan kwaliteit en doorlooptijd bewaakt moeten worden. ====Toelichting==== Een zaak vormt de kern van het zaakgericht werken. Wat in een individueel geval een zaak is, waar deze begint en waar deze eindigt, wordt bekeken vanuit het perspectief van de initiator van de zaak (relatie, huurder, bedrijf, medewerker, etc.). Het traject van (aan)vraag c.q. aanleiding voor de zaak tot en met de levering van de producten/of diensten die een passend antwoord vormen op die aanleiding, bepaalt de omvang en afbakening van de zaak. Hiermee komt de afbakening van een zaak overeen met een proces. Een zaak kan informatieobjecten bevatten die relevant zijn voor de behandeling van de zaak en/of gecreëerd is in het kader van de behandeling van de zaak. De gekoppelde documentaire neerslag behorend bij de zaak, wordt ook wel het zaakdossier genoemd. ====Voorbeelden==== Zaakgerichte afhandeling van een * huuropzegging * sociale melding * klacht * verhuring * verkoop * nieuwe verhuring * huuropzegging * (planmatig) onderhoud (DataObject) Zaak DataObject KMT: Kwaliteitsmeti- ngsverzoeken DataObject BDO: Zaken Grouping Dossier DataObject BDO: Dossiers Grouping Kwaliteit ====Definitie==== Het verzoek voor het meten van de kwaliteit voor een afgeronde zaak, proces of als . ====Toelichting==== De corporatie wil op meerdere momenten in de gehele dienstverlening aan relaties een kwaliteitsmeting kunnen uitvoeren om de ervaringen van haar relaties te peilen en deze resultaten te gebruiken in de verdere optimalisatie van de processen rondom de dienstverlening. Wanneer een corporatie zaakgericht werkt kan dit aan het einde van een zaak plaatsvinden maar er kunnen ook kwaliteitsmetingen plaatsvinden tijdens de uitvoering van een proces (tussentijdse kwaliteitsmeting) of bij de afronding van een proces, denk hierbij aan onderhoudsvezoeken en verhuurmutatie. Het kwaliteitsmetingverzoek is input voor het bedrijfsproces Kwaliteitsmeting in het intakeproces om te bepalen of en zo ja welke vragenlijst vestuurd wordt naar de te enqueteren relatie. Zo kan bij de intake bepaald worden of de kwaliteitsmeting binnen een steekproef valt waarbij er geen kwaliteitsmeting gedaan wordt of juist een andere meting. Ook wordt in de intake bepaald welke vragenlijst aan de relatie gestuurd moet worden en via welk kanaal (telefoon, e-mail, post, ...) ====Voorbeelden==== Voorbeeld 1: Tijdens de uitvoering van een onderhoudsverzoek heeft de timmerman de klemmende deur gerepareerd. Bij het technisch gereedmelden van het onderhoudsverzoek doet de corporatie een kwaliteitsmetingsverzoek om bij de betreffende huurder de ervaring op te halen over de uitvoering van de technische werkzaamheden. Voorbeeld 2: In het verhuurmutatieproces wordt bij de afwikkeling een kwaliteitsmetingverzoek gedaan om bij de vertrekkende huurder de ervaring op te halen over de afhandeling van de verhuurmutatie. Voorbeeld 3: In het verhuurmutatieproces wordt bij de afwikkeling een kwaliteistmetingverzoek gedaan om bij de nieuwe huurder de ervaring op te halen van de oplevering van de woning. Voorbeeld 4: Binnen het domein Projectontwikkeling kunnen -afhankelijk van het type project- op meerdere momenten metingen worden gedaan naar de mening van bewoners/huurders/belanghebbenden. (DataObject) Kwaliteitsmeti- ngsverzoek ====Definitie==== Een contactmoment is een gebeurtenis in de tijd waarbij een Relatie via één van de communicatiekanalen mogelijk in verbinding komt met de woningcorporatie en er informatie wordt overgedragen. ====Toelichting==== Klantcontacten kunnen onder andere informatievragen, klachten, reparatieverzoeken en doorgegeven mutaties zijn van klanten, maar kan ook informatie zijn vanuit de corporatie naar de klant, zoals een informatiebrief. E-mails, foto's en documenten kunnen als informatieobjecten worden meegestuurd. ====Voorbeelden==== Contact met klantenservice. (DataObject) Contactmome- nt ====Definitie==== Een verzameling van gegevens (informatieobjecten) met als gemeenschappelijk kenmerk dat ze horen bij een voor de woningcorporatie relevant onderwerp bijvoorbeeld een relatie, vastgoedobject, project of thema. ====Toelichting==== Een dossier bevat informatieobjecten, die een activiteit van de organisatie/het bedrijf aantonen. Dossier kan een virtueel concept (dynamische query) zijn indien de documentaire neerslag direct gerelateerd wordt aan business objecten. Echter in sommige systemen wordt de documentaire neerslag in een dossier gebundeld waarbij dossier een eigen betekenis krijgt vanuit het proces en een eigen levenscyclus kent. ====Voorbeelden==== * Mutatiedossier * Relatie dossier * Project dossier * Medewerkersdossier (DataObject) Dossier ====Definitie==== Geheel van gegevens met een eigen identiteit ongeacht zijn vorm, met de bijbehorende metadata ontvangen of opgemaakt door een relatie bij de uitvoering van taken. ====Toelichting==== Een informatieobject is een meer generieke term voor het veelgebruikte begrip document dat beperkter van reikwijdte is. Een informatieobject kan van alles zijn, ongeacht aard en vorm: een tekstverwerkingsdocument, een papieren brief, een webpagina, een landkaart, een foto, een geluidsopname, een dataset, een blog, etc. Een informatieobject kan verwijzingen naar bijlagen of andere gerelateerde informatieobjecten bevatten. ====Voorbeelden==== * Bevesting huuropzegging * Plattegrond * Jaarverslag (DataObject) Informatieobje- ct ====Definitie==== Een zaakobject is de verwijzing naar een gerelateerd object voor de zaak. ====Toelichting==== Een zaak kan verschillende objecten raken. Het is van belang bij de zaak te weten over welke objecten deze gaat. Hiervoor kan ment een verwijzing opnemen nar iedere VERA klasse. ====Voorbeelden==== * Overeenkomst * Eenheid * Project * Onderhoudsverzoek etc. (DataObject) Zaakobject ====Definitie==== Een proces is een geordende reeks van processtappen met als doel een product of dienst te leveren aan een burger, bedrijf, interne organisatie of andere organisatie. ====Toelichting==== Processen kunnen geautomatiseerd zijn met behulp van een werkstroom. ====Voorbeelden==== * Aanbieden woning * Verhuurmutatie (DataObject) Proces ====Definitie==== Een relatie is een rechtspersoon, natuurlijk persoon of groep van personen die in het verleden, heden of in de toekomst een betrekking heeft of iets van doen heeft met de woningcorporatie. ====Toelichting==== Relatie is een basis-klasse voor een rechtspersoon, natuurlijk persoon en een groep personen en bevat hiervan dus de gemeenschappelijke eigenschappen. <br /> Relatie geeft de mogelijkheid te koppelen met een rechtspersoon, natuurlijk persoon of een groep personen via één koppeling. <br /> In beginsel worden ook systeemgebruikers als relatie uitgewisseld. ====Voorbeelden==== Huurder, deurwaarder of aannemer. (DataObject) Relatie ====Definitie==== De rol die een relatie heeft, in de context van (een) za(a)k(en). ====Toelichting==== ZaakRol heeft betrekking op de procesrol, met bijbehorende levensduur, die een relatie uitvoer ten opzichte van een zaak en is daarom als aparte klasse opgenomen. ====Voorbeelden==== * Initiatior * Behandelaar * Belanghebbende (DataObject) Zaakrol ====Definitie==== Een aanduiding van de stand van zaken van een zaak op basis van een betekenisvol behaald resultaat voor de initiator van de zaak. ====Toelichting==== De Zaakstatus maakt het mogelijk de voortgang van de zaak op hoofdlijnen te volgen. Wat de hoofdlijnen zijn wordt vooral bepaald vanuit de belangen van de initiator van de zaak en verplichtingen vanuit wet- en regelgeving. De initiator is veelal geïnteresseerd in mijlpalen, niet in de diverse stappen die de behandelende organisatie(s) moet(en) zetten om de zaak af te handelen. Een zaak heeft in de loop van de tijd meerdere statussen: de achtereenvolgens bereikte mijlpalen. ====Voorbeelden==== * Huuropzegging gecontroleerd * Oplevering volledig (DataObject) Zaakstatus ====Definitie==== Het geheel van karakteristieke eigenschappen van zaken van eenzelfde soort. ====Toelichting==== Het zaaktype definieert de samenhangende hoeveelheid werk, de aanleiding, het eindresultaat en de doorlooptijd van de zaak. ====Voorbeelden==== Het betreft de indeling of groepering van zaken naar hun aard, zoals "Huuropzegging" en "Verhuring". De afbakening van een zaaktype komt overeen met een bedrijfsproces: "van klant tot klant". (DataObject) Zaaktype CompositionRelationship CompositionRelationship CompositionRelationship CompositionRelationship CompositionRelationship AssociationRelationship afgerondeZaak AssociationRelationship contactmomenten AssociationRelationship deelzaken AssociationRelationship dossier AssociationRelationship gerelateerdeZa- ken AssociationRelationship informatieobjecten AssociationRelationship isDeelzaakVan AssociationRelationship objecten AssociationRelationship processen AssociationRelationship relaties AssociationRelationship rollen AssociationRelationship zaak AssociationRelationship zaak AssociationRelationship zaakstatussen AssociationRelationship zaaktype AssociationRelationship zaken AssociationRelationship zaken AssociationRelationship zaken AssociationRelationship zaken AssociationRelationship zaken Deze svg is op 18-04-2024 12:56:06 CEST gegenereerd door ArchiMedes™ © 2016-2024 ArchiXL. ArchiMedes 18-04-2024 12:56:06 CEST




    Deze pagina is voor het laatst bewerkt op 10 feb 2023 om 17:23.