BP Regisseren Onderhoud

Elementtype  : BusinessProcess
Element-id  : Id-c61ed708-8bc7-da6c-c53f-71f0bf7a628c
ArchiMate-model  : VERA 4.0
Label  : BP Regisseren Onderhoud
ArchiMate-modellen > VERA 4.0 > BusinessProcesses > BP Regisseren Onderhoud

ArchiMate-views


Relaties


Contextdiagram

Bekijken op ware grootte om deze op te slaan or printen
Klik op de onderdelen voor de beschrijving van dat onderdeel.
BusinessProcess BP Regisseren Onderhoud BusinessProcess Voorbereiding nieuwe verhuur BusinessProcess Voorcalculatie onderhoudsor- der Definitie Activiteiten - haalbaarheid bepalen - bewaken mandatering (BusinessProcess) WP initieren fase BusinessProcess BP Bediening Klant BusinessProcess BP Uitvoeren Onderhoudsor- der BusinessProcess Afhandelen onderhoudsve- rzoek BusinessProcess Organiseren inspectie BusinessProcess Plannen onderhoudsor- der BusinessProcess Controleren oplevering BusinessProcess Intake onderhoudsve- rzoek Grouping Ketenproces Verhuren Eenheden BusinessProcess Coördineren onderhoudsve- rzoek BusinessProcess Bepalen financiele afhandeling onderhoudsve- rzoek Grouping Ketenproces Ontwikkeling Eenheden BusinessProcess Beoordelen inspectierappo- rt Grouping Ketenproces Onderhouden Eenheden TriggeringRelationship Doorgeven Inspectierapport Doorgeven van een aanvraag voor een offerte ==== Toelichting ==== Het bedrijfsproces Regisseren Onderhoud zal in sommige situaties een offerte opvragen voordat een onderhoudsorder uitgezet kan worden bij een (externe) onderhoudspartner. In veel gevallen zal het echter ook voorkomen dat er reeds een onderhoudsorder is doorgegeven aan een onderhoudspartner maar dat na de intake door de onderhoudspartner meer of andere werkzaamheden verricht moeten worden die niet gedekt worden door de onderhoudsorder. ====Scenario's==== Primair * Als onderhoudsfunctie wil ik een offerte aanvragen voor de uitvoering van werkzaamheden zodat ik een besluit kan nemen hierover * Als onderhoudsfunctie wil ik, naar aanleiding van de uitvoering van een bestaande onderhoudsorder, een offerte aanvragen voor aanvullende werkzaamheden zodat ik een besluit kan nemen hierover. (TriggeringRelationship) Doorgeven Offerteaanvraag TriggeringRelationship Doorgeven Onderhoudsverzoek Doorgeven van een nieuwe of gewijzigde offerte ==== Toelichting ==== Op basis van een offerteaanvraag van het bedrijfsproces Regisseren Onderhoud zal een offerte opgesteld worden door de technische uitvoerfunctie. De offerte zal daarbij aangeboden worden aan het bedrijfsproces Regisseren onderhoud. ====Scenario's==== Primair * Als technische uitvoerfunctie wil ik een offerte aanbieden aan Regisseren Onderhoud zodat duidelijk is wat de kosten zijn voor de uit te voeren werkzaamheden Secundair * Als technische uitvoerfunctie wil een aangepaste offerte opnieuw aanbieden aan Regisseren Onderhoud zodat hierover een nieuw besluit genomen kan worden. (TriggeringRelationship) Doorgeven offerte TriggeringRelationship Doorgeven onderhoudsopdrachten Doorgeven van een nieuw of gewijzigd onderhoudsverzoek ==== Toelichting ==== Meldingen voor onderhoudsverzoeken worden door de bedrijfsfunctie Klantbediening geregistreerd en doorgegeven aan 'Regisseren onderhoud’. In de bedrijfsfunctie Klantbediening is alle benodigde informatie beschikbaar om de eenheid en de huurder te identificeren. In het geval van reparatieverzoek of klachtenonderhoud is de melder van het onderhoudsverzoek vaak de gebruiker van de woning (de huurder of bewoner), een derde (buurvrouw, kennis) of de afdeling binnen de woningcorporatie die verantwoordelijk is voor de verhuur van de woning (verhuur-/bewonerszaken). Het verzoek bevat de LEDO-informatie (locatie, element, defect en oorzaak) zoals vastgelegd in een Defect. Bij een onderhoudsverzoek kunnen meerdere defecten worden vastgelegd. Als binnen het bedrijfsproces Klantbediening gedetecteerd is dat er al een melding is voor dezelfde klacht, zal er geen nieuw onderhoudsverzoek doorgegeven worden. ====Scenario's==== Primair * Als medewerker klantbediening wil ik een onderhoudsverzoek doen voor een gemeld defect zodat door het proces Regisseren Onderhoud bepaalt kan worden wat de vervolgactie moet zijn. (TriggeringRelationship) Doorgeven onderhoudsverzoek Reactie op uitgebrachte offerte ==== Toelichting ==== Wanneer de uitgebrachte offerte beoordeeld is door het Regisseren Onderhoud en het blijkt dat er (nog) geen akkoord gegeven kan worden op de offerte zal dit teruggekoppeld worden aan het bedrijfsproces Uitvoeren onderhoudsorder. Dit kan betekenen dat de offerte wordt ingetrokken of dat er nog wijzigingen op de offerte gewenst zijn. ====Scenario's==== Primair * Als onderhoudsfunctie wil ik gewenste wijzigingen in de uitgebrachte offerte doorgeven aan Uitvoeren onderhoudsorder zodat de opdracht gegeven kan worden. * Als onderhoudsfunctie wil ik een uitgebrachte offerte afkeuren en terugtrekken zodat de werkzaamheden door een andere onderhoudspartner kan worden uitgevoerd. (TriggeringRelationship) Doorgeven reactie offerte Doorgeven van een statuswijziging van een onderhoudsorder. ==== Toelichting ==== In het proces Uitvoeren onderhoudsorder wordt uitvoering gegeven aan de onderhoudsorder. De informatie over de uitvoering van de onderhoudsorder worden doorgegeven aan het Regisseren onderhoudsysteem. De technisch uitvoerder van de onderhoudsorder geeft een wijziging door aan de onderhoudsfunctie. Mogelijke statussen zijn vastgesteld in de Referentiedata. Daarbij moet vastgesteld worden welke bedrijfsfunctie (opdrachtgevende of opdrachtnemende) actie dient te ondernemen op de onderhoudsorder. Zo kan de technisch uitvoerder een verzoek doen om de afrekenwijze aan te passen waarbij de onderhoudsfunctie hierover een besluit moet nemen. ====Scenario's==== Primair * Als uitvoerder van de onderhoudsorder wil ik de aangeboden onderhoudsorder accepteren zodat het bedrijfsproces Regisseren Onderhoud weet dat de onderhoudsorder in uitvoering genomen wordt. * Als uitvoerder van de onderhoudsorder wil vastgelegde foto's en bevindingen (informatieobjecten) bij de uitvoering doorgeven aan het bedrijfsproces Regisseren Onderhoud zodat zij geinformeerd zijn over de laatste stand van zaken rondom de uitvoering. (TriggeringRelationship) Doorgeven statuswijziging Onderhoudsord- er CompositionRelationship CompositionRelationship CompositionRelationship CompositionRelationship CompositionRelationship CompositionRelationship CompositionRelationship CompositionRelationship CompositionRelationship CompositionRelationship CompositionRelationship Opvragen van een onderhoudsverzoek ==== Toelichting ==== In het bedrijfsproces Bediening Klant is het gewenst om de onderhoudsverzoeken op te vragen om de klant te kunnen informeren. ====Scenario's==== Primair * Als medewerker klantbediening wil ik de lopende onderhoudsverzoeken opvragen waarvan de klant de melder is zodat ik de klant kan informeren over de status en uitvoering. * Als klant wil ik op het klantportaal de lopende onderhoudsverzoeken opvragen van mijn woning en eventuele gekoppelde collectieve objecten (TriggeringRelationship) Opvragen Onderhoudsver- zoek Doorgeven van een gewijzigd onderhoudsverzoek ==== Toelichting ==== Onderhoudsverzoeken worden beheerd door het bedrijfsproces Onderhoud Eenheden en kunnen opgevraagd worden door andere bedrijfsprocessen / procesketens. In bepaalde gevallen is het gewenst om de onderhoudsverzoeken te synchroniseren met het Klantbedieningsproces. De In de siVoor het doorgeven van statuswijzigingen om de melder van het verzoek te kunnen informeren. Nadat de bedrijfsfunctie Klantbediening de intake heeft uitgevoerd wordt een onderhoudsverzoek naar 'Regisseren onderhoud' gestuurd. 'Regisseren onderhoud' neemt het onderhoudsverzoek in behandeling, registreert statuswijzigingen en geeft deze door aan Klantbediening. ====Scenario's==== Primair * Als medewerker klantbediening wil ik een onderhoudsverzoek doen voor een gemeld defect zodat door het proces Regisseren Onderhoud bepaalt kan worden wat de vervolgactie moet zijn. (TriggeringRelationship) Synchronisere- n Onderhoudsver- zoek Deze svg is op 26-04-2024 11:44:51 CEST gegenereerd door ArchiMedes™ © 2016-2024 ArchiXL. ArchiMedes 26-04-2024 11:44:51 CEST



Deze pagina is voor het laatst bewerkt op 14 jan 2022 om 19:05.