Beheren levering
Werkproces
Kennismodel
Type: Werkproces
Soort: Ondersteunend
ArchiMate
- Elementtype
- BusinessProcess
- Element-id
- Id-3dfba327-0714-6bd1-b58c-777b7cad1a18
- ArchiMate-model
- CORA 4.3
- Bron
- CORA 4.1
Beheren levering
Beheren levering bevat alle processtappen die nodig zijn om iedere afzonderlijke levering conform contract te beheren.
Toelichting figuur
- Het proces en de te leveren bedrijfsservice staan centraal.
- De kPi's en risico's staan altijd boven het werkproces/bedrijfsservice ingetekend, de objecten en applicatieservices staan onder het werkproces/bedrijfsservice ingetekend.
Elementen
- Beheerde levering (Bedrijfsservice, Het meten welke goederen, diensten en/of werken daadwerkelijk worden geleverd en waarvan de resultaten worden afgezet tegen de normering die in het inkoopcontract overeen is gekomen.)
- Beheren levering (Resultaat-indicator, Percentage van de diensten geleverd conform contract.)
- Beheren levering (Werkproces, Beheren levering bevat alle processtappen die nodig zijn om iedere afzonderlijke levering conform contract te beheren.)
- Bijhouden prestaties (Processtap, Houd de prestaties van de leverancier bij en controleer of de bijgehouden prestaties voldoen aan de prestaties/kwaliteit welke de leverancier in het contract verklaard heeft te zullen leveren. Input: Afgesloten contract Output: Bijgehouden prestaties)
- Contract (Informatieobject)
- Dashboard (Informatieobject)
- Inspecties (Informatieobject)
- Klanttevredenheid geleverde service (Resultaat-indicator, Gemiddelde klanttevredenheidsscore over de geleverde service.)
- Kwaliteitscontrole (Resultaat-indicator, Percentage van de leveringen per leverancier per periode welke in de steekproef zijn gecontroleerd.)
- Kwaliteitscriteria (Informatieobject)
- Kwaliteitseisen (Resultaat-indicator, Percentage van de gestelde kwaliteitseisen dat is behaald.)
- Levering beheerd (Gebeurtenis)
- Meldingen/klachten (Informatieobject)
- Monitoring prestatie(s) (Applicatieservice, Geautomatiseerde handelingen gericht op het meten van de prestatie, o.a. met KPI's en dashboards.)
- Monitoring voortgang (Applicatieservice, Geautomatiseerde handelingen gericht op het meten van voortgang van activiteiten of levering van diensten en goederen, o.a. met KPI's en dashboards.)
- Opdracht(en) (Informatieobject)
- Operationeel bijsturen afspraken (Processtap, Stuur gemaakte afspraken bij wanneer in de operatie blijkt dat de gemaakte afspraken niet volledig, voldoende of juist blijken te zijn. Pas dit aan in het contract wanneer blijkt dat er regelmatig bijgestuurd moet worden. Input: Afgesloten contract Output: Bijgestuurde afspraken)
- Prestatie (Informatieobject)
- Prestatieverklaring(en) (Informatieobject)
- Rapportage(s) (Informatieobject)
- Service geleverd (Gebeurtenis)
- Toetsing aan inspectierapport(en) (Applicatieservice, Geautomatiseerde handelingen gericht op het registreren en vastleggen of de uitgevoerde werkzaamheden het gevolg zijn van regeistreerde en opgeslagen bevindingen in het inspectierapport.)
- Toetsing inspectierapport(en) (Applicatieservice, Geautomatiseerde handelingen gericht op het registreren en vastleggen of er reeds een inspectierapport is van de voorinspectie en welke bevindingen in het eindinspectierapport opnieuw gecontroleerd moeten worden.)
- Uitvoeren kwaliteitscontrole (Processtap, Controleerde kwaliteit van de geleverde services aan de hand van de in het contract gemaakte kwaliteitsafspraken. Input: Afgesloten contract + Geleverde services Output: Uitgevoerde kwaliteitscontrole)
- Uitvoeren voortgangsmeting (Processtap, Meet de voortgang van de gemaakte afspraken. Input: Afgesloten contract + Geleverde services Output: Uitgevoerde voortgangsmeting)
- Verstrekken additionele opdrachten (Processtap, Geef opdrachten buiten de contractafspraken om, wanneer daar noodzaak toe is. Dit betreft het registreren van incidentele opdrachten die binnen het contract vallen. Denk hierbij aan een schoonmaker die een keer extra langs gaat. Dit zijn opdrachten die niet via de afrekening servicekosten doorbelast (kunnen) worden. Input: Afgesloten contract Output: Opdracht tot additionele leveringen)
- Verstrekking additionele order (Applicatieservice, Geautomatiseerde handelingen gericht op het versturen van opdrachten buiten de contractueel vastgestelde opdrachten aan beoogde leverancier.)
- Verwerking contractafspraken (Applicatieservice, Geautomatiseerde handelingen gericht op het het registreren, bewerken, opslaan en/of verwijderen van contractafspraken.)
- Verwerking kwaliteitscriteria (Applicatieservice, Geautomatiseerde handelingen gericht op het registeren, opslaan en/of wijzigen van kwaliteitscriteria.)
- Verwerking prestatieverklaring(en) (Applicatieservice, Geautomatiseerde handelingen gericht op het registeren en opslaan van prestatieverklaringen van leveranciers.)
Gerelateerde views
- (Her)ontwikkelen en opleveren vastgoed (Procesketen)
- 073 Beheren levering (Werkproces)
- 073 Managen contracten (Bedrijfsproces)
- Inkopen, leveren en verrekenen servicecomponenten (Stuurscenario)
- Procesmodel incl werkprocessen
Relaties
- Beheren levering aggregeert Uitvoeren voortgangsmeting (AggregationRelationship)
- Beheren levering leidt tot Levering beheerd (TriggeringRelationship)
- Beheren levering aggregeert Bijhouden prestaties (AggregationRelationship)
- Beheren levering realiseert Beheerde levering (RealizationRelationship)
- Beheren levering aggregeert Operationeel bijsturen afspraken (AggregationRelationship)
- Beheren levering aggregeert Uitvoeren kwaliteitscontrole (AggregationRelationship)
- Beheren levering aggregeert Verstrekken additionele opdrachten (AggregationRelationship)
- Klanttevredenheid geleverde service is gerelateerd aan Beheren levering (AssociationRelationship)
- Managen contracten aggregeert Beheren levering (AggregationRelationship)
- Beheren levering is gerelateerd aan Beheren levering (AssociationRelationship)
- Service geleverd leidt tot Beheren levering (TriggeringRelationship)