Periodieke huurverhoging
Procesketen
Kennismodel
Type Procesketen
ArchiMate
- Elementtype
- ArchiMateView
- Element-id
- Id-d1473487-b423-83a8-11a9-a870a487f67f
- ArchiMate-model
- CORA 4.3.1
- Bron
- CORA 4.1
Downloads
Periodieke huurverhoging
De keten van werkprocessen voor het bepalen van, en het effectueren van een periodieke huurverhoging van een verzameling verhuurde- en verhuurbare eenheden.
Woningcorporaties passen periodiek de huur aan van te verhuren én verhuurde eenheden. Voor sociale huurwoningen is dit binnen strakke wettelijke kaders geregeld en wordt dit jaarlijks toegepast. Voor overige eenheden zoals vrije sector huur, garages en bedrijfsruimtes is dit minder strak geregeld en zijn meer variaties mogelijk bijvoorbeeld door huurvaste periodes. Omdat het verhogen of (middels een negatieve verhoging) het verlagen van de huurprijs over de gehele vastgoedportefeuille niet altijd integraal op hetzelfde moment van het jaar uitgevoerd kan worden, spreken we in CORA over periodieke huurverhoging en vormt dit een procesketen.
Het bepalen van de huurverhoging is een sturend proces. Het administratief verwerken en tijdig aanzeggen van de huurverhoging is een operationeel proces met gebruikmaking van ondersteunende processen. Gezamenlijk vormen zij de procesketen 'Periodieke huurverhoging'.
Toelichting figuur
In deze figuur zijn de producten, diensten, processen en daarvoor benodigde bedrijfsfuncties van de procesketen in onderlinge samenhang weergeven.
Aan de rechterzijde worden altijd de producten en diensten getoond en links daarvan het betreffende proces weergegeven. De processen worden daarbij geclusterd per bedrijfsfunctie waarbij het uitgangspunt is dat we altijd beginnen met bovenaan de sturende bedrijfsfuncties te modelleren, in het midden de primaire bedrijfsfuncties en onderaan de ondersteunende bedrijfsfuncties.
De verticale weergave maakt het mogelijk om met je muis makkelijker verticaal te kunnen scrollen door de figuur op een beeldscherm.
Elementen
- Aanmaken/activeren account belastingdienst (Processtap)
- Aanpassen huurverhoging nav gegrond verklaarde bezwaar (Processtap)
- Afdrukken en verzenden aanzeggingsbrief periodieke huurverhoging (Werkproces)
- Afhandelen klantvraag (Werkproces)
- Afhandelen klantvragen (Bedrijfsproces)
- Afwijzen ingediend bezwaar (Processtap)
- Afwijzen niet tijdig/volledig ingediend bezwaar (Processtap)
- Batch te wijzigen huurcomponenten per huurder (Gebeurtenis, Trigger werkproces)
- Beantwoorde klantvraag (Bedrijfsservice, Output werkproces)
- Beantwoorden klantvraag (Processtap)
- Bedrijfsstrategie (Bedrijfsfunctie)
- Behandelen ingediend bezwaar huurverhoging (Processtap)
- Behandelen ingediend huurgeschil (Werkproces)
- Beoordelen volledigheid ingediend bezwaar (Processtap)
- Bepalen beleid specifiek beleidsdomein (Werkproces,Werkproces)
- Bepalen complexspecifieke kaders (Processtap)
- Bepalen facetbeleid (Bedrijfsproces,Bedrijfsproces)
- Bepalen generieke kaders (Processtap)
- Bespreken en vaststellen planning periodieke huurverhoging (Processtap)
- Besturing (Hoofdbedrijfsfunctie)
- Brief periodieke huurverhoging opgesteld (Gebeurtenis, Trigger werkproces)
- Brief periodieke huurverhoging vereist (Gebeurtenis, Trigger werkproces)
- Brief periodieke huurverhoging verzonden (Gebeurtenis)
- Clusteren eenheden per huursegment (Processtap)
- Communicatie (Bedrijfsfunctie)
- Communicatie diensten (Dienst, Output bedrijfsproces)
- Communiceren uiteindelijk besluit (Processtap)
- Contactinformatie (Dienst, Output bedrijfsproces)
- Contactmanagement (Bedrijfsfunctie)
- Controleren en verwerken terugkoppeling belastingdienst (Processtap)
- Doelgroep van huurbeleid 'geïdentificeerd' (Bedrijfsservice, Output werkproces)
- Facetbeleid (Dienst, Output bedrijfsproces)
- Facilitair (Bedrijfsfunctie)
- Facillitaire diensten (Dienst, Output bedrijfsproces)
- Financiën primair (Hoofdbedrijfsfunctie)
- Geeffectueerde parameters periodieke huurverhoging (Bedrijfsservice, Output werkproces)
- Gefaciliteerde organisatie (Product)
- Genereren brieven (Processtap)
- Huurcommissie (Bedrijfsfunctie)
- Huurgeschil (tbv huurcommissie) (Gebeurtenis, Trigger werkproces)
- Identificatie 'uit te zonderen' huurders gewenst (Gebeurtenis, Trigger werkproces)
- Identificatie 'uit te zonderen' huurders vastgesteld (Gebeurtenis)
- Indienen batchbestand bij belastingdienst (Processtap)
- Ingestelde parameteres periodieke huurverhoging (Bedrijfsservice, Output werkproces)
- Inhoudelijk beoordelen dossier (Processtap)
- Instemmen beleid door huurdersorganisaties (Processtap)
- Intake ingediend bezwaar (Werkproces)
- Inventariseren generiek beschikbare documentatie (Processtap)
- Juridische uitspraak ingediend huurgeschil (Bedrijfsservice, Output werkproces)
- Klaarmaken batch huurcomponenten te informeren huurders (Processtap)
- Klantbeheer (Hoofdbedrijfsfunctie)
- Klantrelatie (Product)
- Klantvraag beantwoord (Gebeurtenis)
- Klantvraag ontvangen (Gebeurtenis, Trigger werkproces)
- Leveren communicatie diensten (Bedrijfsproces)
- Leveren facilitaire diensten (Bedrijfsproces)
- Motiveren voorgenomen besluit (Processtap)
- Onafhankelijk juridische toetsing huurrecht (Dienst, Output bedrijfsproces)
- Ondersteuning (Hoofdbedrijfsfunctie)
- Ontvankelijk verklaard ingediend huurgeschil (Gebeurtenis, Trigger werkproces)
- Ontvankelijk verklaard ingediend huurgeschil afgehandeld (Gebeurtenis)
- Ontvankelijk verklaring ingediend huurgeschil (Bedrijfsservice, Output werkproces)
- Opgestelde aanzeggingsbrief periodieke huurverhoging (Bedrijfsservice, Output werkproces)
- Opstellen aanzeggingsbrief periodieke huurverhoging (Werkproces)
- Opstellen batchbestand op te vragen huurders (Processtap)
- Opstellen beleid (Processtap)
- Opstellen brief huurverhoging (Processtap)
- Opstellen conceptplanning periodieke huurverhoging (Processtap)
- Opstellen planning realisatie periodieke huurverhoging (Werkproces)
- Opvoeren parameter huurverhoging per segment (Processtap)
- Opvragen aanvullende/ontbrekende informatie (Processtap)
- Opvragen beleidskaders relevant voor huurders (Processtap)
- Parameter huuraanpassing per eenheid definitief maken (Processtap)
- Parameters periodieke huurverhoging (Bedrijfsservice, Output werkproces)
- Parameters periodieke huurverhoging geadministreerd (Gebeurtenis, Trigger werkproces)
- Parameters periodieke huurverhoging geeffectueerd (Gebeurtenis)
- Parameters periodieke huurverhoging vastgesteld (Gebeurtenis, Trigger werkproces)
- Parameters periodieke huurverhoging vereist (Gebeurtenis, Trigger werkproces)
- Periodieke huurverhoging (Procesketen, De keten van werkprocessen voor het bepalen van, en het effectueren van een periodieke huurverhoging van een verzameling verhuurde- en verhuurbare eenheden.)
- Planning periodieke huurverhoging gevraagd (Gebeurtenis, Trigger werkproces)
- Planning periodieke huurverhoging vastgesteld (Gebeurtenis)
- Primair financieel management (Product)
- Printen brieven (Processtap)
- Prolongatie (Dienst, Output bedrijfsproces)
- Prolongatie (Bedrijfsfunctie)
- Prolongeren eenheden (Bedrijfsproces)
- Reserveren resources intern/extern (Processtap)
- Richting (Product)
- Routeren klantvraag (Processtap)
- Toetsen proefberekening en corrigeren 'fouten' (Processtap)
- Uitvoeren proefberekening (Processtap)
- Uitvragen inkomensgegevens belastingdienst (Werkproces)
- Vastgestelde planning realisatie periodieke huurverhoging (Bedrijfsservice, Output werkproces)
- Vaststellen beleid (Processtap)
- Verwerken aanpassingen 'uit te zonderen' huurders (Processtap)
- Verwerken ingediende huurgeschillen (Bedrijfsproces)
- Verwerken periodieke huurverhoging (Werkproces)
- Verzenden brieven (Processtap)
- Verzendklaar maken brieven (Processtap)
- Verzonden aanzeggingsbrief periodieke huurverhoging (Bedrijfsservice, Output werkproces)
- Voorbereiden periodieke huurverhoging (Werkproces)