Reparatieonderhoud
Procesketen
Kennismodel
Type Procesketen
ArchiMate
- Elementtype
- ArchiMateView
- Element-id
- Id-c53d428d-84e7-abae-c15d-1359ff811548
- ArchiMate-model
- CORA 4.3.1
- Bron
- CORA 4.1
Downloads
Reparatieonderhoud
De keten van werkprocessen waarin de intake, beoordeling en afhandeling van een reparatieverzoek wordt uitgevoerd inclusief de coördinatie en het informeren van de klant.
Reparatieonderhoud is het op klantgerichte en efficiënte wijze verwerken van een servicemelding en het gemelde gebrek (onderhoudsverzoek) op de juiste plek in de organisatie neerleggen ter verwerking. In meer brede zin gaat het om tevreden klanten in betaalbare woningen zonder gebreken. De ondernemingsdoelstelling op langere termijn is duurzaam woningbezit.
Uitgangspunten voor dit proces: Reparatieonderhoud is het onderhoud aan de eenheden welke wordt uitgevoerd door de corporatie of externe partijen, gericht op het herstellen van het overeengekomen serviceniveau van de verhuurde eenheid. De procesketen start bij het binnenkomen van een (technisch) probleem en eindigt als het probleem is opgelost (technisch gereed gemeld) en de factuur is voldaan.
Het uitvoeren van de eerste intake van de melding is belegd bij klantcontacten. Hier ligt de verantwoordelijkheid voor de eerste afhandeling van de melding. Een melding voor een onderhoudsverzoek is feitelijk niks anders dan iedere andere binnengekomen melding. Het proces intake is dan ook vormgegeven als een generiek proces waarbij de volgende stappen worden doorlopen:
- Intake: informatie ophalen bij de klant om een diagnose te kunnen stellen.
- Stellen van de diagnose.
- Bepalen wie de vraag dient op te volgen en de vraag daarnaar toe door te zetten.
- Een afspraak plannen met de klant voor de opvolging.
Afhankelijk van hoe het reparatieonderhoud georganiseerd is, kunnen de competenties voor de intake en de uitvoering van reparatieopdrachten deels bij dezelfde mensen of afdelingen belegd zijn. Afhankelijk van beleid en organisatie kan dit zowel een interne collega zijn als een externe aannemer/ketenpartner.
Vanuit het klantcontact komt de melding terecht in het proces Coördineren reparatieonderhoud. Immers, klantcontact is niet verantwoordelijk voor het uitvoeren van de reparatie. De scheiding in competenties leidt dus tot een scheiding in werkprocessen. Daarbij is het ook belangrijk aan te geven dat de tools welke door klantcontact gebruikt worden om de melding juist te routeren, zoals een beslisboom, ook onder verantwoordelijkheid van de regiefunctie vallen.
Intern of extern belegd: De keten reparatieonderhoud kent verschillende varianten. De ene corporatie heeft een eigen onderhoudsdienst, waar andere corporaties het onderhoud uitbesteden. Een combinatie komt ook vaak voor. Hetzelfde geldt voor de regierol, ook die kan zowel intern als extern belegd zijn.
De procesketen is gebaseerd op een woningcorporatie die zelf de regierol heeft. Is de regierol uitbesteed, dan zal dit proces ook grotendeels op deze wijze door de externe partij uitgevoerd worden, met name omdat een externe partij zelf ook met onderaannemers zal werken. Mogelijk komen enkele processtappen wel te vervallen. Is de regie volledig geoutsourcet, dan wordt de aansturing van de externe geregeld op basis van contractmanagement. Deze varianten zijn voor het processenboek niet uitgewerkt.
De meeste corporaties werken aan het steeds verder digitaliseren van de verschillende stappen in het reparatieonderhoudsproces.
In deze referentiearchitectuur is reparatieonderhoud een procesketen. Huurders van woningcorporaties kunnen defecten en storingen aan het vastgoed en bijbehorende installaties waar zij een woning of bijvoorbeeld een bedrijfsruimte huren, door de woningcorporatie laten repareren. Is er sprake van een Vereniging van Eigenaren, dan is de vereniging verantwoordelijk voor het reparatieonderhoud van de collectieve delen zoals die in de splitsingsakte zijn vastgelegd.
Door de huurovereenkomst en de algemene voorwaarden is geregeld dat de woningcorporatie voor haar huurders het aanspreekpunt is voor reparaties. Over het algemeen is het de woningcorporatie die zorgt dat het reparatieonderhoud wordt uitgevoerd ongeacht of zijzelf verantwoordelijk is of de VvE. De huurder hoeft in beginsel niet voor reparatieonderhoud te betalen[1], maar wordt wel geacht medewerking te verlenen als het onderhoud binnen de verhuurde eenheid gepleegd moet worden. Anderzijds dient de woningcorporatie de huurder op de hoogte te houden over de voortgang en afhandeling van het reparatieverzoek.
Voetnoot
- Indien de huurder verantwoordelijk is voor het defect, dan kunnen de kosten voor de reparatie alsnog in rekening worden gebracht.
Toelichting figuur
In deze figuur zijn de producten, diensten, processen en daarvoor benodigde bedrijfsfuncties van de procesketen in onderlinge samenhang weergeven.
Aan de rechterzijde worden altijd de producten en diensten getoond en links daarvan het betreffende proces weergegeven. De processen worden daarbij geclusterd per bedrijfsfunctie waarbij het uitgangspunt is dat we altijd beginnen met bovenaan de sturende bedrijfsfuncties te modelleren, in het midden de primaire bedrijfsfuncties en onderaan de ondersteunende bedrijfsfuncties.
De verticale weergave maakt het mogelijk om met je muis makkelijker verticaal te kunnen scrollen door de figuur op een beeldscherm.
Elementen
- % Afwijking begroting (Resultaat-indicator)
- Aanmaken en verstrekken opdracht uitvoeren onderhoudsorder (Processtap)
- Aantal reparaties per periode of cluster (Resultaat-indicator)
- Accorderen woningwaardering (Processtap)
- Actualisatie vastgoedgegevens gevraagd (Gebeurtenis, Trigger werkproces)
- Actualiseren vastgoedgegevens (Werkproces)
- Afhandelen klantvragen (Bedrijfsproces)
- Afstemmen met verzekering (Processtap)
- Benchmarkscore Aedes (Resultaat-indicator)
- Beoordelen offerte(s) (Processtap)
- Beoordelen antwoorden (Processtap)
- Beoordelen gewenste (re)actie (Processtap)
- Beoordelen inspectie nodig (Processtap)
- Beoordelen inspectierapport (Processtap)
- Beoordelen, vaststellen en afstemmen meerwerk/vervolgtaken (Processtap)
- Bepalen en plannen opvolging (Processtap)
- Bepalen planning uitvoerende (Processtap)
- Bepalen te verrekenen kosten (Processtap)
- Bepalen uitvoerende (Processtap)
- Betaalbaar stellen factuur (Processtap)
- Betaalde factuur (Bedrijfsservice, Output werkproces)
- Betaling dagafschrift geboekt (Gebeurtenis)
- Betaling dagafschrift ontvangen (Gebeurtenis, Trigger werkproces)
- Bewaken uitvoering onderhoudsorder (Processtap)
- Bewaking opvolging klantvraag (Processtap)
- Bijwerken foto's (Processtap)
- Bijwerken gegevens EPA label (Processtap)
- Bijwerken gegevens ZAV/WMO (Processtap)
- Bijwerken kwaliteitsstaat (Processtap)
- Bijwerken plattegronden (Processtap)
- Bijwerken vastgoedregistratie (Processtap)
- Bijwerken woningwaardering (Processtap)
- Boeken betaling (Processtap)
- Boeken in rekening te brengen kosten (Processtap)
- Contactinformatie (Dienst, Output bedrijfsproces)
- Contactmanagement (Bedrijfsfunctie)
- Controleren factuur (Processtap)
- Controleren voorraad c.q. bestellen materialen (Processtap)
- Coördinatie reparatieonderhoud (Bedrijfsfunctie)
- Coördineren reparatieonderhoud (Bedrijfsproces)
- Crediteurenbeheer (Dienst, Output bedrijfsproces)
- Crediteurenbeheer (Bedrijfsfunctie)
- Debiteurenbeheer (Dienst, Output bedrijfsproces)
- Debiteurenbeheer (Bedrijfsfunctie)
- Doorlooptijd orders tot financieel gereed (Resultaat-indicator)
- Doorlooptijd orders tot technisch gereed (Resultaat-indicator)
- Factuur betaald (Gebeurtenis)
- Factuur ontvangen (Gebeurtenis, Trigger werkproces)
- Financieel beheer (Bedrijfsfunctie)
- Financiële administratie (Dienst, Output bedrijfsproces)
- Financiën ondersteunend (Hoofdbedrijfsfunctie)
- Financiën primair (Hoofdbedrijfsfunctie)
- Geactualiseerde vastgoedgegevens (Bedrijfsservice, Output werkproces)
- Gecoördineerd reparatieonderhoud (Dienst, Output bedrijfsproces)
- Gefaciliteerde organisatie (Product)
- Gemiddeld bedrag reparatieonderhoud per eenheid (Resultaat-indicator)
- Gemiddelde kosten per reparatie (Proces-indicator)
- Gerealiseerde onderhoudsorder (Bedrijfsservice, Output werkproces)
- Geregisseerde onderhoudsorder afgerond (Gebeurtenis)
- Geregistreerd vastgoed (Dienst, Output bedrijfsproces)
- Geregistreerd verzoek klant (Bedrijfsservice, Output werkproces)
- Geïnspecteerd vastgoed (Dienst, Output bedrijfsproces)
- In rekening te brengen kosten gefactureerd (Gebeurtenis)
- In rekening te brengen kosten gespecificeerd (Gebeurtenis, Trigger werkproces)
- Inboeken factuur (Processtap)
- Inspecteren element (Werkproces)
- Inspecteren vastgoed (Bedrijfsproces)
- Intake klantvraag (Werkproces)
- Intake melding klant afgerond (Gebeurtenis, Trigger werkproces)
- Intern inplannen taken (Processtap)
- Klantbeheer (Hoofdbedrijfsfunctie)
- Klantbeoordeling geleverd product of dienst (Bedrijfsservice, Output werkproces)
- Klantrelatie (Product)
- Klanttevredenheid (Bedrijfsfunctie)
- Klanttevredenheids-onderzoek uitgevoerd (Gebeurtenis)
- Klanttevredenheidstoets (Dienst, Output bedrijfsproces)
- Managen klantwaardering (Bedrijfsproces)
- Melding klant (Gebeurtenis, Trigger werkproces)
- Melding klant afgehandeld (Gebeurtenis)
- Onderhoudsorder verstrekt (Gebeurtenis, Trigger werkproces)
- Ondersteuning (Hoofdbedrijfsfunctie)
- Ontvangen ingevulde enquête (Processtap)
- Ontvangen materialen (Processtap)
- Opdracht onderhoudsorder uitgevoerd (Gebeurtenis)
- Opdracht verstrekken voor inspectie (Processtap)
- Opstellen en verzenden factuur (Werkproces)
- Opstellen factuur (Processtap)
- Opvragen offerte(s) (Processtap)
- Primair financieel management (Product)
- Product/dienst geleverd (Gebeurtenis, Trigger werkproces)
- Realisatie onderhoudsorder (Bedrijfsfunctie)
- Realiseren onderhoudsorder (Werkproces)
- Realiseren taken (Processtap)
- Regisseren reparatieonderhoud (Werkproces)
- Registreren bestedingen (Processtap)
- Registreren vastgoed (Bedrijfsproces)
- Reparatieonderhoud (Procesketen, De keten van processen waarin de intake, beoordeling en afhandeling van een reparatieverzoek wordt uitgevoerd inclusief de coördinatie en het informeren van de klant.)
- Reparatieonderhoud technisch gereed (Bedrijfsservice, Output werkproces)
- Technisch gereedmelden onderhoudsorder (Processtap)
- Uitgevoerde inspectie (Bedrijfsservice, Output werkproces)
- Uitgevoerde onderhoudsorder (Dienst, Output bedrijfsproces)
- Uitsplitsen factuur (Processtap)
- Uitsplitsen onderhoudstaken (Processtap)
- Uitvoeren inspectie element (Processtap)
- Uitvoeren intake klantvraag en stellen diagnose (Processtap)
- Uitvoeren klanttevredenheidsonderzoek (Werkproces)
- Uitvoeren onderhoudsorder (Bedrijfsproces)
- Vastgoedgegevens geactualiseerd (Gebeurtenis)
- Vastgoedinspectie (Bedrijfsfunctie)
- Vastgoedinspectie gevraagd (Gebeurtenis, Trigger werkproces)
- Vastgoedinspectie uitgevoerd (Gebeurtenis)
- Vastgoedonderhoud (Hoofdbedrijfsfunctie)
- Vastgoedonderhoud (Product)
- Vastgoedregistratie (Bedrijfsfunctie)
- Versturen enquête (Processtap)
- Versturen factuur (Processtap)
- Verstuurde factuur (Bedrijfsservice, Output werkproces)
- Verwerken betaling (Werkproces)
- Verwerken factuur (Werkproces)
- Verwerken inkomende betaling (Processtap)
- Verwerken inspectieresultaten (Processtap)
- Verwerkte betaling (Bedrijfsservice, Output werkproces)
- Voeren crediteurenbeheer (Bedrijfsproces)
- Voeren debiteurenbeheer (Bedrijfsproces)
- Voeren financiële administratie (Bedrijfsproces)
- Voorbereiden inspectie (Processtap)