Verkrijgen bewonersakkoord
Werkproces
Kennismodel
Type: Werkproces
Soort: Primair
ArchiMate
- Elementtype
- BusinessProcess
- Element-id
- Id-42298afd-46f1-82e9-11ad-9cae87797fe6
- ArchiMate-model
- CORA 4.3.1
- Bron
- CORA 4.1
Verkrijgen bewonersakkoord
Verkrijgen bewonersakkoord is een generiek proces binnen de corporatie en bestaat uit processtappen welke nodig zijn om akkoord te verkrijgen van huurders op een voorstel waarbij wettelijk bewonersakkoord benodigd is. In dit specifieke geval betreft dit het bewonersakkoord op het voorstel voor een nieuwe/aangepaste levering van een door huurders te betalen service en de hiervoor bepaalde voorschotten.
Inspiratie voor het gehele proces: Door actief gebruik te maken van digitalisering kan onderstaand proces volledig geautomatiseerd worden. Dit kan bijvoorbeeld via een “mijn omgeving” of vergelijkbaar programma.
Toelichting figuur
- Het proces en de te leveren bedrijfsservice staan centraal.
- De kPi's en risico's staan altijd boven het werkproces/bedrijfsservice ingetekend, de objecten en applicatieservices staan onder het werkproces/bedrijfsservice ingetekend.
Elementen
- % Bewonersakkoorden (Resultaat-indicator, Aantal bewonersakkoorden dat is gehaald als percentage van het aantal gevraagde bewonersakkoorden.)
- Akkoordverklaring(en) (Informatieobject)
- Bepalen eindresultaat (Processtap, Bepaal op basis van alle ontvangen en ingevulde akkoordverklaringen of de benodigde meerderheid gehaald is of dat de meerderheid niet akkoord is. Op basis van de uitkomst worden de vervolgacties bepaald, waaronder communicatie naar huurders over de uitslag. Input: Verwerkte akkoordverklaringen Output: Akkoord op of afwijzing van voorstel nieuwe servicecomponenten door huurders)
- Bewonersakkoord gegeven (Gebeurtenis, Procesboek: Bewonersakkoord)
- Bewonersakkoord gevraagd (Gebeurtenis, Procesboek: Voorgestelde nieuwe servicecomponent)
- Conceptvoorstel servicecomponenten (Informatieobject)
- Doorlooptijd bewonersakkoord (Proces-indicator, Gemiddelde doorlooptijd voor het behalen van een bewonersakkoord.)
- Huurderscommunicatie (Informatieobject)
- Informatiebrief (Informatieobject)
- Notificering nieuwe servicecomponenten (Applicatieservice, Geautomatiseerde handelingen gericht op het informeren van bewoners(afvaardiging) voor welke nieuwe servicecomponenten akkoord wordt gevraagd.)
- Notificering rappel (Applicatieservice, Geautomatiseerde handelingen gericht op het informeren van)
- Notificering servicecomponentenakkoord (Applicatieservice, Geautomatiseerde handelingen gericht op het informeren van de organisatie dat er voldoende bewoners akkoord zijn gegaan met de nieuwe servicecomponent.)
- Ordening akkoordverklaring (Applicatieservice, Geautomatiseerde handelingen gericht op het sorteren en opslaan van ondertekende akkoordverklaringen.)
- Rapelleren klant (Processtap, Rappelleer huurders die niet binnen de gestelde tijd de akkoordverklaring hebben teruggezonden, om dit alsnog te doen. Input: Reactiedeadline Output: Gerappelleerde klant)
- Rappelbericht (Informatieobject)
- Vastgestelde nieuwe servicecomponent(en) (Bedrijfsservice, Een servicecomponent waarvan de behoefte is ontstaan en waarvoor het akkoord van bewoners is verkregen om te kunnen gaan leveren.)
- Verdeelsleutel (Informatieobject)
- Verkrijgen bewonersakkoord (Werkproces, Verkrijgen bewonersakkoord is een generiek proces binnen de corporatie en bestaat uit processtappen welke nodig zijn om akkoord te verkrijgen van huurders op een voorstel waarbij wettelijk bewonersakkoord benodigd is. In dit specifieke geval betreft dit het bewonersakkoord op het voorstel voor een nieuwe/aangepaste levering van een door huurders te betalen service en de hiervoor bepaalde voorschotten. Inspiratie voor het gehele proces: Door actief gebruik te maken van digitalisering kan onderstaand proces volledig geautomatiseerd worden. Dit kan bijvoorbeeld via een “mijn omgeving” of vergelijkbaar programma.)
- Versturen en ontvangen akkoordverklaring (Processtap, Stuur een in te vullen akkoordverklaring naar alle huurders van het betreffende servicecluster met de vraag aan te geven of ze wel of niet akkoord zijn met het voorstel en deze verklaring ingevuld terug te sturen. Input: Voorgestelde nieuwe servicecomponenten Output: Ontvangen akkoordverklaring)
- Verwerken akkoordverklaringen (Processtap, Verwerk alle ontvangen en ingevulde akkoordverklaringen, zodat deze vastliggen en zodat er een eindresultaat uit kan worden gehaald. Input: Ontvangen akkoordverklaring Output: Verwerkte akkoordverklaring)
- Verwerking akkoordverklaring (Applicatieservice, Geautomatiseerde handelingen gericht op het registreren en opslaan van akkoordverklaringen en de keuzes die ondertekenaars daarop al dan niet hebben ingevuld.)
Gerelateerde views
- 021a Vaststellen servicecomponenten (Bedrijfsproces)
- 021a Verkrijgen bewonersakkoord (Werkproces)
- Bepalen en inkopen servicecomponenten (Procesketen)
- Inkopen, leveren en verrekenen servicecomponenten (Stuurscenario)
- Procesmodel incl werkprocessen
Relaties
- Verkrijgen bewonersakkoord aggregeert Bepalen eindresultaat (AggregationRelationship)
- Verkrijgen bewonersakkoord aggregeert Afstemmen met bewonerscommissie (AggregationRelationship)
- Verkrijgen bewonersakkoord leidt tot Bewonersakkoord gegeven (TriggeringRelationship)
- Verkrijgen bewonersakkoord aggregeert Versturen en ontvangen akkoordverklaring (AggregationRelationship)
- Verkrijgen bewonersakkoord aggregeert Verwerken akkoordverklaringen (AggregationRelationship)
- Verkrijgen bewonersakkoord aggregeert Rapelleren klant (AggregationRelationship)
- Verkrijgen bewonersakkoord realiseert Vastgestelde nieuwe servicecomponent(en) (RealizationRelationship)
- Bewonersakkoord gevraagd leidt tot Verkrijgen bewonersakkoord (TriggeringRelationship)
- % Bewonersakkoorden is gerelateerd aan Verkrijgen bewonersakkoord (AssociationRelationship)
- Doorlooptijd bewonersakkoord is gerelateerd aan Verkrijgen bewonersakkoord (AssociationRelationship)
- Vaststellen servicecomponenten aggregeert Verkrijgen bewonersakkoord (AggregationRelationship)